Wat is CrossFit?

CrossFit is een 'back to basic" fitnessprogramma dat kracht- en conditietraining combineerd tot één trainingsvorm. CrossFit bevat namelijk elementen uit het gewichtheffen, powerliften, gymnastiek, strongman en atletiek. Het is een dynamische manier van fitness waarbij het doel ligt op fit, sterk en gezond worden. CrossFit komt uit de Verenigde Staten en staat voor een  manier van fitness waarbij de nadruk wordt gelegd op functionele lichaamsbewegingen. Met functionele bewegingen, worden bewegingen bedoelt waar de mens voor gemaakt is, zoals rennen, springen, duwen, gooien, tillen, klimmen en trekken. Functional Movement staat centraal in CrossFit.

Functional Movement

 

In onze CrossFit box zul je niet zoals in een typische sportschool tientallen machines vinden. Wel zul je materiaal tegenkomen als tractorbanden, touwen om te klimmen, vele kettlebells, medicijnballen en ga zo maar door. CrossFit staat voor een gevarieerde manier van training, elke training is compleet anders. Dit maakt CrossFit zo populair, je weet nooit wat je van een training kan verwachten.

Constantly Varied

 

Waaruit bestaat een CrossFit training?

Een CrossFit trainingssessie bestaat uit een aantal onderdelen:

1. Je begint met een warming-up, dat bedoeld is om de spieren op te warmen, het hart wat sneller te laten kloppen en je fysiek en mentaal voor te bereiden op de training.
2. Hierna volgt een technisch gedeelte, dat bedoeld is om je bepaalde oefeningen aan te leren, dit is erg van belang bij CrossFit omdat niet alle oefeningen even gemakkelijk zijn om goed uit te voeren. (zoals bijv. de snatch)
3. Vervolgens is het tijd voor de WOD, dat staat voor Workout of the Day. Dit is een intensieve training die elke training varieert. De WOD kan de ene keer bijvoorbeeld een training zijn waarbij binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk rondes van een aantal oefeningen afgerond moeten worden. De andere keer kan het zijn dat er een aantal oefeningen binnen een zo snel mogelijke tijd afgerond moet worden
4. Na de intensieve WOD is er soms nog een cooling-down.

Voorbeelden WOD:

 

Hierboven worden drie bekende WOD’s weergegeven die zijn opgesteld door de officiële CrossFit organisatie en die door mensen wereldwijd geoefend worden. Zoals je hier ziet wordt er in de CrossFit WOD’s gebruik gemaakt van Functional Movements, zijn de trainingen Constantly Varied en moeten ze worden uitgevoerd in High Intensity.

High Intensity

CrossFit wordt in tegenstelling met normale sportscholen vaak in groepsverband gegeven. Omdat Sporting Challenge hoogwaardige kwaliteit fitness wil aanbieden zijn er 10 plaatsen per WOD beschikbaar. Iedereen doet dezelfde training (WOD) en dit brengt een leuke, sportieve competitie met zich mee. Vaak worden ook tijden of het aantal rondes van bepaalde WOD’s bijgehouden en vergeleken om jezelf de volgende keer te kunnen verbeteren. Deze manier van trainen zorgt ervoor dat CrossFit boxen vaak een hechte gemeenschap zijn. Hiernaast  is het ook nog mogelijk om privé training te krijgen..

Het doel van CrossFit

Deze tien algemene fysieke vaardigheden vormen de basis van CrossFit:

1.Kracht
2.Power
3.Snelheid
4.Cardio uithoudingsvermogen
5.Spier uithoudingsvermogen
6.Balans
7.Coördinatie
8.Behendigheid
9.Nauwkeurigheid
10.Flexibiliteit

Tijdens onze CrossFit trainingen wordt er aan deze kenmerken gewerkt, de belangrijkste zijn kracht en uithoudingsvermogen, maar ook de andere genoemde kenmerken zijn niet te missen.

Mensen kunnen om verschillende redenen aan CrossFit doen, om overgewicht te verliezen, om  fitter te worden, om sterker te worden, om beter te worden in haar/zijn sport. Iedereen kan bij Sporting Challenge terecht. Andere redenen om onze CrossFit Box te bezoeken zijn om zelfverzekerder te worden, energie kwijt te raken, te ontstressen of nieuwe mensen te leren kennen. CrossFit is voor vele mensen een levensstijl geworden die staat voor fitheid, gezondheid, harmonie, vriendschap, competitie, uitdagingen en doorzettingsvermogen.

CrossFit, Making People Better

Met dank aan strongfitcommunity.nl

Ma 8.00 - 10.00 17.00 - 22.00 uur
Di 17.00 - 22.00 uur
Wo 8.00 - 10.00 17.00 - 22.00 uur
Do 17.00 - 22.00 uur
Vr 8.00 - 10.00 17.00 - 22.00 uur
Za 8.00 - 12.00
Zo 10.00 - 12.00